5min read · Interview · Marketing Association Amsterdam

“Direct en persoonlijk contact met onze klanten”. We spraken Marien Adema over marketing bij Hilti

5 minute read – english version available soon – happy reading!-

Hilti
is wereldwijd marktleider als toeleverancier van de bouw. Zij ontwikkelt en produceert haar eigen producten en diensten. Binnenkort kun je via de MAA kennismaken met Hilti terwijl je vaart over de Amsterdamse grachten, tijdens het ‘Start your summer with Hilti’ evenement. We spraken met Marien Adema, die tot januari van dit jaar werkzaam was als hoofd marketing bij Hilti en op dit moment hoofd is van de afdeling engineering.

Hoe is het om op de marketingafdeling van Hilti te werken?
“Bij Hilti werken we wereldwijd met meer dan 23.000 collega’s; de helft daarvan is dagelijks in contact met de klant. We werken op de marketingafdeling intensief samen met onze direct salesforce, dat betekent dat al onze marketingmedewerkers in direct contact staan met onze klanten.
Het draait bij Hilti om technisch complexe producten, en door zelf de verkoop en de marketing van deze producten in de hand te houden, kunnen we een meerwaarde bieden. Dit werkt in twee richtingen; op basis van de klantbehoefte geven wij het beste advies aan de klant en op basis van feedback van onze klanten ontwikkelen wij nieuwe producten. Zonder onze eigen direct

“Als marketing/sales manager geef je ook trainingen”

salesforce zou er een dealer of distributeur tussen ons en de klant in staan. Op onze manier kan de feedback van onze klanten direct worden teruggekoppeld aan onze eigen R&D. Als marketing/sales manager geef je ook trainingen, bijvoorbeeld tijdens onze Wave. Dat is een dag, georganiseerd door de marketingafdeling, waarop onze salesforce kennis maakt met en de nieuwste producten.

Het is dus heel afwisselend om op de marketingafdeling van Hilti te werken en je hebt veel direct en persoonlijk contact met onze klanten!”

Wat doet Hilti op het gebied van online marketing en digitalisering?
“Wij zien ze als twee verschillende dingen. We zien een enorme digitaliseringsslag in de bouwsector. Vooral Building Information Modelling (BIM) maakt grote stappen en maakt het mogelijk om een bouwproject tot in het laatste boutje of moertje te simuleren. Je bouwt eigenlijk een digitale maquette.

“BIM maakt het mogelijk om het bouwproject tot het laatste moertje te simuleren”

Voor Hilti betekent dit dat al onze producten veel eerder in het proces beschikbaar moeten zijn voor de klant in een digitale versie, zodat ze kunnen worden meegenomen in de simulatie van het bouwproject. Wij zijn al betrokken voordat er wordt begonnen met bouwen.
Tegenwoordig is alleen een goede website waar informatie over onze producten beschikbaar is dus niet meer genoeg. Er is behoefte aan een complete digitale versie van het fysieke product met alle eigenschappen die

daarbij horen, denk bijvoorbeeld aan onderhoudskosten en productiviteit van onze producten. Marketing is nauw betrokken bij het digitaliseringsproces en

0775.00.013-Boormachine_930x400het communiceren van deze digitale competenties naar de klanten.
Op het gebied van online marketing hebben we nu extra kanalen waarmee we contact met de klant kunnen hebben. We zien daarbij video als speerpunt, omdat dat het beste medium is om onze technisch complexe producten te demonstreren.”

Onder de marketingstudenten leeft de vraag: hoe het staat met de mannencultuur binnen Hilti, bestaat deze?
“Natuurlijk staat de bouwindustrie bekend als een mannenwereld, maar dat wordt steeds minder. Op de traditionele bouwplaats zag je vroeger over het algemeen geen vrouwen, maar de tijden zijn veranderd. Als vrouw kun je zelfs jouw competenties extra benadrukken: als jij bijvoorbeeld een nieuw generatie boorhamers presenteert, zullen de klanten misschien in het begin een vooroordeel hebben. Als jij dan kunt laten zien dat je goed bent in je werk en alles weet over het product, dan heb je daarna ook hun volledige vertrouwen gewonnen. Je wordt bij ons volledig op kennis en competenties beoordeeld en geselecteerd, of je dan man of vrouw bent maakt dus niet uit.”

Tenslotte, heeft u ons in een eerder interview verteld dat het overbrengen van enthousiasme en passie voor de producten belangrijk is als marketeer bij Hilti. Wat is uw favoriete Hilti product?
“Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat is X-BT draadbout. Ik ben bij Hilti begonnen bij offshore en scheepsbouw. In die sector geven ze miljarden uit om constructies te bouwen en te onderhouden die extreme weersomstandigheden kunnen weerstaan. Het grootste probleem is echter: roest.  Vroeger ontstonden er problemen door het gebruik van bevestigingssystemen (boren en lassen) die de coating tegen het roesten beschadigden. Dit had allerlei gevolgen voor de veiligheid van werkomgeving. Hilti heeft in samenwerking met onze klanten een nagel ontwikkeld die je in staal kunt schieten, zonder dat je de coating beschadigt.

“Veiligheid en productiviteit, samengevat in een mooi klein nageltje”

Ik vind het zo’n mooi product, omdat daar alles in samenkomt wat wij als organisatie doen. We hebben het product ontwikkeld door middel van onze directe klantrelaties die als voedingsbron dienden voor onze R&D afdeling. Daarnaast hebben we onze klanten een stukje veiligheid en productiviteit kunnen bieden. En dat allemaal samengevat in een mooi klein nageltje.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar Hilti?  Meer informatie en carrièremogelijkheden kun je vinden op: https://www.hilti.nl/managementtrainees#
Meld je hier aan voor het ‘Start your summer with Hilti’ evement: http://www.ma-amsterdam.nl/events/hilti

Door Marjolein Tromp

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s